ÜST REKLAM

logo

reklam

DAE JANG GEUM- CANGEMA SARAYDAKİ MÜCEVHER


Ümit Sağaltıcı
deneme01@hotmail.com

 

Bu hafta 16. Yüzyılda Güney Kore de Kraliyet Sarayında çalışmış olan ilk kadın hekim olan Jang Geum (Cangema) un hayat hikâyesini anlatacağım.

Kadının toplumda hiçbir statüsünün olmadığı bu dönemde başına gelen inanılmaz olaylara rağmen azmi, kararlılığı ile hedeflerine doğru ilerlemiş olan Cangema sahip olduğu bilgelik ile de önce Kraliyet mutfağının kâhyası olmuş ve ardınsa Kraliyet sarayında çalışmış olan ilk kadın hekim olmuştur.

Aslında bu TRT 1 kanalında 2003-2004 de 54 bölüm olarak yayınlanan bir dizi.  İçinde her şeyin bulunduğu dizi; aşk, üzüntü, başarı, intikam, hiddet, şiddet, heyecan vs. Aklınıza ne geliyorsa işte Cangema bu dizinin başrol oyuncusu

Ömrünüzde belki de böyle sabırlı bir insan hiç görmemiş, tanımamışsınızdır.

Cangema tam bir guru abidesi.

Cangeman’nın o mini minicik yaşında başına gelenler… Öğrendim ki: Lafta değil kalpte şükretmeliyiz halimize.

Gerçek bir hikâyeden alınmış olan konu, olayların oluş periyodu ve oluş biçimlerine hiçbir değişiklik yapılmaksızın her şeyi olağan gerçekliği ile ifade etmekte.

Cangema’nın hayat hikâyesine paralel bir şekilde işlenen Güney Kore kültürü, Kore tedavi yöntemleri, Kore tıbbı, Kore saray mutfağı ve Kore yemekleri ayrı bir güzellik ve zenginlik katmaktadır.

Olaylar  Cangema’nın (Jan- geum) anne ve babasının evlenmesine kadar uzanan bir zincirle başlıyor.

Kraldan kraliçeyi zehirleme emri alan Seo Cheon- soo (Cangema’nın babası) sonunda sinirleri bozulup tam kafayı yemek üzereyken bir keşişle karşılaşır.

Bu ilginç adam, Cheon- soo’nun hayatını üç kadın etkileyeceğini söyler.

Kadın: Ölümüne neden olacaksın

Kadın: Hayatını kurtaracaksın ama daha sonra ölümüne neden olacaksın

Kadın: Kendisinin ölümüne neden olacak ama birçok hayat kurtaracaktır.

(Bir hayli zaman geçtikten sonra kim oldukları netleşen bu üç kadın sırasıyle,

Kraliçe Yun, Park Myeong-yi, (muyunu park) yani  Cangema’nın annesi ve Jang- geum’nın kendisidir.)

Bu olayın neden olduğu psikoljik sıkıntı, sonunda Seo Cheon- soon’nun istifasına yol açar. Bunlar olurken, sarayda mutfak Leydisi olan Park, leydi Choi’u (çoy) Ana Kraliçe’nin yemeğine zehir katarken gördüğüne dair tanıklık eder ancak şikayet ettiği üst mutfak leydileri bu işi yaptıran asıl kişiler olduğu için Park Myeong-yi’ye iftira atarak kendi iç prosedürlrine göre (zehir içmeye zorlayarak) öldürürler.

İlk önce , zehirin içine gizlice panzehir karıştıran ve beline de olayları anlatan bir kağıt sıkıştıran saraydaki en iyi arkadaşı, mutfak leydisi Han tarafından, daha sonra da, inzivaya çekilmiş olan Seo tarafından kurtarılır.

İkisi evlenirler; uzak bir köyde, düşük sınıftan (cheonmin) insanlarmış gibi davranarak gizlice yaşamlarını sürdürürler ve Seo Jang-geum (Cangema) adındaki oldukça zeki olan küçük kızlarını büyütürler.

1504 yılında Kral Yensan-gun, annesinin cinayeti hakkında geniş bir araştırma başlatılması emrini verir ve sonunda Seo ile ailesi, bir bakıma küçük kızları Cangema yüzünden (çünkü ailesinin düşük sınıfa mensup olmadığını, babasının eskiden bir saray muhafızı olduğunu herkesin içinde ağzından kaçırır) bulunur.

Bu, Seo’nun tutuklanmasına ve ailesinin dağılmasına neden olur. Cangema ve annesi kaçarlar ancak Myeong-yi, düşmanları tarafından ölümcül bir şekilde yaralanır. Ölümünden önce annesi, Cangema’ya son arzusunu söyler: onun, Saray Mutfağı’nın Baş Kahyası olmasını ve annesine yapılan haksızlığı Mutfak Baş Kahyası’nın kayıt defterine (onurunu iade edilmesi için) yazılmasını ister.

Cangema, başından geçen birkaç maceranın ardından saraya girmeyi başarır.

Cesareti, meraklılığı, yeteneği, iyi kalpliliği ve kararlılığı sayesinde (annesinin en iyi arkadaşı olan- ancak bunun çok daha sonra keşfeder-) Leydi Han’ın Mutfak Baş Kahyası olmasına yardım eder. Saraydaki yılları boyunca, birçok sıkıntıyla başa çıkmak zorunda kalır ve diğer leydi adaylarından daha akıllı olduğu için diğerlerinden ayrı tutulur. Bununla beraber Cangema’nın cesareti asla kırılmaz ve yemek pişirmenin amacı, yiyene sağlık ve mutluluk getirmektir felsefesi ile yemek yapmaya devam eder.

Ancak, Saray Mutfağı’nda tekellik kazanmak için Leydi Choi ve yeğeni Choi Keum-yeong (Gumyan Çoy) tarafından başı çekilen, aynı zamanda yüksek rütbeli memurların ve (LeydiChoi’un abisi) tüccar Choi Pan- sul’un (Pan Sol Çoy) da dahil olduğu bir komplo ile vatana ihanetle suçlanan Leydi Han ve Cangema, köle olarak Jelu Adası’na (cecu) sürgün edilirler. Jeju’ya giderlerken yolda aşırı derecede bitkin düşmüş olan leydi Han ölür. Sarayda ise Leydi Choi, Mutfak Baş Kahyası’nın yerine geçer.

Cangema Jeju adasında iken, başlangıçta  sadece bir köle olduğunu zannettiği Jang- deok (Candokya) ile karşılaşır.. Bunula beraber, kısa süre sonra keşfeder ki Jang- deok ünlü bir hemşiredir.

Jang-deok’nın açık sözlü ve pragmatik doğası başlangıçta Cangema’yı gücendirir fakat kısa süre Jang- deok’nın kendini, hayat kurtarma mesleğine adamış olduğunu anlar. Cangema, başarılı hemşirelerin özenli bir değerlendirmeden sonra sarayda çalışmak için seçilebileceklerini öğrenir.

Annesinin ve Leydi Han’ın intikamını alabilmek için saraya dönebilmenin tek yolunun bu olduğunu fark eder. Jang- deok’nın yanında tıp öğrenir; sıkı çalışması ve kararlılılğı, onu, başarılı bir hemşire haline getirir. Bununla beraber, bir tıp insanı olmanın erdemlerini tam anlamıyla kucaklayabilmek için kendini, kalbinde ki nefretten kurtarmayı öğrenmesi gerekmektedir. Bunu yapar ve sonunda başarılı bir şekilde tekrar saraya girer.

Çok geçmeden, artık Mutfak Baş Kâhyası olmuş olan Geum- yeong ile karşılaşır. Sürecek!

Ümit Sağaltıcı

Yararlanılan Kaynaklar: Kore Dizileri. Com. /Özkan Yıldız WordPress

 

Share
3077 Kez Görüntülendi.
#

SENDE YORUM YAZ

8+10 = ?

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK DİĞER KÖŞE YAZILARI

  • ETİK VE POLİTİKA

    21 Ağustos 2019 Köşe Yazıları, Yerel

    Etik; Tük Dil Kurumu yayını Türkçe Sözlük 9. Baskı 1998, 1. Cilt, Sayfa: 739 Etik maddesinde: ’Töre bilimi, ahlak bilimi olarak tanımlamıştır. Ansiklopedik bilgi için; Ana Britannica Cilt 8, syfa:340 Etik Maddesini beraber okuyalım: ’İnsanlar arasındaki ilişkilerin temelinde yer alan değerleri, ahlaki bakımından iyi ya da kötü, doğru ya da yanlış olanın niteliğini araştıran felsefe adıdır'’ Etiğin yanıt aradığı soruların bazıları; ’Nasıl yaşamalıyız?’’ Mutluluğu mu, bilgiyi mi, erdemi ve güzellikler yaratmayı mı amaçlamalıyız?’’ ‘’Mu...
  • TARAFSIZ BASINA FRANSIZ KALMAK

    29 Temmuz 2019 Dünya, Eğitim, Ekonomi, Emlak, Genel, Gündem, Köşe Yazıları, Kültür Sanat, Otomotiv, Röportajlar, Sağlık, Siyaset, Spor, Teknoloji, Tüm Manşetler, Üst Haberler, Yerel

    Halkımıza, İlçemiz kısa bir süre önce Evvel Temmuz etkinliklerine ev sahipliği yaptı. Gazetemiz, halkın haber alma hakkını mümkün mertebe engellemeyerek, (gazetemizin yayınının engellenmesine rağmen) çoğu etkinliği yeri geldi canlı çekim ile uluslararası alana taşıdı, yeri geldi matbuat üzerinden okurlarla buluşturdu. Takdir edersiniz ki ilçede Evvel Temmuz Festivalini destekleyenler olduğu gibi kimi vatandaşımız, kültürden uzak, kimileri de özünden saptırılmış olarak değerlendirdi. Biz Samandağ AYNA’sı olarak her türlü görüşü eşit...
  • ŞEKER BEYNİ DE BİTİRİYOR

    29 Temmuz 2019 Köşe Yazıları, Üst Haberler, Yerel

    Şeker ve trans yağlarla yüklü Amerikan diyetinin sadece fiziki sağlığı değil beynimizi de olumsuz etkilediği belirlendi. Oregon State Üniversitesi uzmanları tarafından fareler üzerinde gerçekleştirilen araştırma, şeker ve yağdan zengin diyetin bağırsak bakterilerini etkileyerek bilişsel esneklikte (cognitive flexibility) önemli kayıplara yol açtığını gösteriyor. Bilişsel esneklik, beynin iki farklı düşünceden diğerine geçme ve aynı anda iki farklı konuyu düşünme kabiliyeti olarak biliniyor. İnsanlarda bilişsel esneklik bozukluğu, ...
  • GELİN İNSANCIL DAVRANIP, EVRENSEL DÜŞÜNELİM

    29 Temmuz 2019 Köşe Yazıları, Yerel

    Uzun zamandır Samandağ’ın da olup bitenleri sessizce seyrediyorum. Seçimden önce "Samandağ sevdası" havası esiyordu ! Şimdi menfaat havası esiyor! Şimdi durumu bir değerlendirelim. Samandağ’ın da neler oldu ne oluyor ?Birileri seçimden önce eski yönetime karşı cephe aldı, dernekler kurdu, komiteler, toplantılar düzenledi ve halkı toplayıp, kimisi vefadan kimisi de Samandağ sevdasından bahsetti. Seçime kadar sürdü bu düzenlemeler. Projelerde sunuldu. Şimdi seçim gitti, Sevda ve vefa bitti. Çatışmalar, sataşmalar ve hakaretler ba...