ÜST REKLAM

logo

reklam
07 Ağustos 2019

ALEVİLİKTE DUMUZİ VE EVVEL TEMMUZ

Nusayri Alevilerde Dumuzi mitolojisi vardır ve günümüze kadar kutlanır.

“Dimuzi mitolojisinin ana aktörü; üretkenliğin ve doğurganlığın tanrısı (Doğa ana) İNANNA VEYA DİĞER ADIYLA İŞTAR (3İŞTAR)’DIR, onun doğasında Dimuzi adında yakışıklı bir er vardır, İŞTAR O ER’İ dölleyici olarak görür ve ona göz koyar.

Er avcıdır; günün birinde çıktığı bir av yolculuğunda İŞTAR onu gizliden takip etmektedir. Dumuzi’nin karşısına bir domuz çıkar; Dimuzi okunu domuza yönlendirir.

Domuz isabet almıştır ama ölmemiştir; yarasının acısıyla Dimuzi’ye saldırır ve onun bedenini paramparça eder.

Yer altı tanrıçası; ona düşen yakışıklı Dimuzi’yi kucaklar ve İŞTAR’ın isteğine rağmen Dimuzi’yi İŞTAR’a vermez.

İŞTAR: olayı büyük tanrıya götürür; büyük tanrı ise Dimuzi’yi, senenin yarısı, yer altı tanrıçasında bir diğer yarısı yerin üretkenlik ve doğurganlık tanrıçası İŞTAR’da olmak üzere paylaştırır.

PAYLAŞIMDA İŞTAR’a düşen zaman dilimi; M 17 NİSAN’DENK GELEN 3İD ERRABİ3 NİSAN İLE 17 EKİM’ DENK GELEN 3İD ERRABİ3 TİSRİN ARASINDAKİ ALTI AYLIK ZAMAN DİLİMİDİR. Bizler: ERRABİ3 NİSAN’I BİR FESTİVAL HAVASINDA KUTLARIZ VE ONA ALLAH’IN ÖLÜN DEDİĞİ BENİ İSRAİL’E MUSA (AS) RİCASI ÜERİNE, EY MUSA! YANINA SU AL VE O SUYU YERE SERP ONLAR, TOPRAKTAN TEKRAR DİRİLECEKTİR AYETİNİ EKLER ONU DİNİ BAYRAMA DÖNÜŞTÜRÜRÜZ. O, DİMUZİ’NİN İŞTAR’A VERİLİŞ BAYRAMI VE NUSAYRİ ALEVİ KÜLLİYATINDA DİRİLİŞ BAYRAMIDIR.

Dumuzi’nin Toprak altı bölümüne geçişine gelince o; ERRABİ3 TİSRİN’dir onu da bir DİNİ BAYRAM OLARAK KUTLARIZ.”. [Tarih Suriya El Hadari El Kadim DR. Ahmed Davud s 463]

COĞRAFYAMIZDA BU SÜREÇ; DOĞANIN DİRİLİŞİ, ÜRETKENLİK SÜRECİ VE ÖLÜMÜDÜR.

EVVEL TEMMUZ İSE KAYMAĞINI:

HAVARİLER Dediler ki: “İstiyoruz ki ondan yiyelim, gönüllerimiz tatmin bulsun, senin bize doğruyu söylediğini bilelim ve buna tanıklık edenlerden olalım!” diyen Maide suresi 113. ayet ile…

İSA (AS) DUASI OLAN: Meryem oğlu İsa şöyle yakardı: “Allahım, ey Rabbimiz! Üzerimize gökten bir sofra indir de bizim hem öncekilerimize hem sonrakilerimize bir bayram olsun, senden bir mucize olsun. Rızıklandır bizi! Rızık verenlerin en hayırlısı sensin!” MAİDE SURESİ 114. ayetten alır.

EVVEL TEMMUZ DİYE KUTLADIĞIMIZ; MAİDE BAYRAMI VEYA HAVARİYYUN BAYRAMI OLARAK ADLANDIRILAN DİNİ BİR BAYRAMDIR.

Bundan anlaşılması gerekenler; Evvel Temmuz’un bir dini bayram olduğu ve bizlerin bu bayramı, tanışma ve dayanışma için folklorik bir gün olarak kutlafığımızdır.

Bu günde geçmiş yad edilir ve toplumu geleceğetaşıyacak olan folklorumuz sergilenir.

Evet bu bizim bayramımızdır; halkın hem dini hemde folklorik günüdür ve sonsuza kadar kutlanmalıdır ama halkın izleyici kitlesine dönüştürüldüğü bir gün değil, halkın kendi inancını ve folklorünü sergileyip yaşadığı bir gün olarak kalmalıdır.

KENDİLERİNİ LAF KALABALIĞINA BOĞARAK DUMUZİ İLE EVVEL TEMMUZ’U ÖZDEŞLEŞTİRENLERE!

Dumuzi: Hilali-hasib’te; doğanın döllenmesini sağlayan çiçek tozlaşması ile tüm dişilerin döllenmesini sağlayan mitolojik bir erildir.

Soru: 1- 14 M. Temmuza denk gelen Evvel Temmuzda ebenizin saksıdaki çiçeği hariç; doğanın döllenmeye muhtaç ürün veren hangi çiçekleri vardır?

2- Evvel Temmuz iddia ettiğiniz gibi hasat bayramı ise coğrafyamızda Evvel Temmuz’da hangi ürünün hasadı vardır?

3- Evvel Temmuz’un dini bayram olduğunu beyan etmişsiniz; neden 20 yıldır kutladığınız Evvel Temmuzlarda günün anlam ve önemini anlatacak bir din adamına yer vermediniz?

İsteriz ki laf kalabalığıyla cehaletlerini kamufle edenler değil; bilenler konuşsun ve bu günümüzün sınırlarını kulaktan dolma iddialarla değil belgelerle çizelim.

Evet Evvel Temmuz bizim bir dini bayramımız ve halkın geçmişini geleceğe taşıdığı folklorik günümüzdür. Ama onu halktan gasp edip siyasi malzemeye dönüştüren sizler galiba bizden değilsiniz. S. Güzel…

Share
203 Kez Görüntülendi.
#

SENDE YORUM YAZ

4+7 = ?